Hur kan samhället kan skydda sig mot sexförbrytare?

Hur kan samhället kan skydda sig mot sexförbrytare? Inga Tidefors, psykolog på Göteborgs universitet, diskuterar.

P1 morgon 160607: Dömd sexualbrottsling fick jobba med unga
Ekot och P4 Väst har granskat ett fall där en man som är dömd för flera allvarliga sexbrott mot barn gång på gång fick arbete där han hade kontakt med unga med social problematik. Nu misstänks han för att ha köpt sex av minderåriga och när han släpptes ur häktet i våras kom nästan på en gång uppgifter till polisen hur mannen rört sig vid skolor och försökt locka unga flickor med stora summor pengar. Hör även Inga Tidefors, psykolog på Göteborgs universitet och Hanna Harnesk, Kriminalvården som diskuterar påföljderna för sexualbrott.

Dagens Nyheter 160608: Dilemmat med sexbrottslingar
DN:s huvudledare ägnas åt hur samhället kan skydda sig mot sexförbrytare. I texten refereras till den intervju med Inga Tidefors, som i P1 morgon, 160606, argumenterade för att fler bör dömas till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.