Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Fem frågor till Ylva Svensson, som föreläste om etnisk identitet och integration på Ämnets dag

Nyhet: 2017-11-02

Ämnets dag är ett samverkansprojekt där Göteborgs universitet kostnadsfritt erbjuder ämneslärare en fortbildningsdag i sitt ämne. Inte mindre än 29 ämnen erbjuds av sammanlagt 21 institutioner på 6 fakulteter. Ylva Svensson var en av föreläsarna under dagen.

Din forskning - några ord om relevansen för just lärare?
- Min forskning handlar ju delvis om social integration i skolan och jag har kunnat visa att nära och varaktiga relationer och vänskaper inte sker bara för att elever med olika bakgrund är under samma tak, utan att det krävs att man arbetar med detta. Det tänker jag är något som lärare i dagens skolor behöver vara medvetna om och kan bida med. Jag har också sett att unga med flera etniska tillhörigheter upplever att de blir förnekade sina identiteter, eller blir tillskrivna andra (typ: "där du kommer ifrån"). Det är en form av diskriminering och lärare är bland de personer som unga beskriver har utsatt dem för detta, men även klass- och skolkamrater. Jag har även andra typer av diskriminering pga etnicitet som pågår i skolan, och det är inte alltid samma personer som utsätts för andra typer av mobbing eller trakasserier, så medvetenhet om den formen av diskriminering tänker jag är relevant för lärare, och skolpersonal.

Är Ämnets dag en bra satsning tycker du?
- Jag tycker absolut att det är en bra satsning, och roligt att så många lärare kom och lyssnade.

Vad tycker du om responsen från publiken?
- Jag hade gärna fått mer tid för frågor och diskussion efter min föreläsning, men jag tycker att de jag fick var intressanta och publiken verkade engagerad. Några lärare kom fram efteråt och sade att de kände igen sig i mycket av det jag tog upp och att de upplever att deras elever brottas med liknande frågor, vilket känns bra att det upplevs som relevant och nära kopplat till "verkligheten".

Föreläser du ofta för lärare?
- Ja, jag föreläser ofta för lärare. Dels för att jag blir inbjuden till skolor, men också för att lärare ofta dyker upp på offentliga föreläsningar, det känns som att detta är frågor som berör och engagerar, och som känns relevanta för lärare. Jag har ju fokus på barn och unga, och delvis på skolan, så det faller sig naturligt att berätta om våra forskningsresultat för dem som jobbar i dessa miljöer dagligen.

Din syn på tredje uppgiften och hur man bäst kommunicerar forskning som den du bedriver?
- För mig ligger tredje uppgiften nära forskningen, och det optimala för mig är att de går hand i hand på så sätt att de frågor jag undersöker delvis kommer från "verksamheten". Genom att möta de verksamma och se vad som intresserar dem och vilka frågor som de vill ha svar på känner jag att min forskning är relevant. För mig är forskning inte (bara) för forskare, och att min uppgift som forskare är att leverera svar, ställa frågor, ge svar och ge och få kunskap och perspektiv - som en växelverkan mellan mig och de verksamma. Olika typer av utbyten och samarbeten är för mig det bästa sättet att kommunicera, åt båda hållen.

Identitet och integration: Om etnisk identitet och integration i Sverige idag
Ylva Svensson, fil dr. vid Psykologiska institutionen


 


 

AV:
0766185510

Artikeln publicerades först på: ruc.gu.se

Sidansvarig: Ann-Sofie Sten|Sidan uppdaterades: 2016-09-09
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?