Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Tomas Tjus

Professor

Tomas Tjus
Professor
Akademisk grad: Docent,
tomas.tjus@psy.gu.se
031-786 1674

Rumsnummer: 582
Postadress: Box 500, 40530 Göteborg
Besöksadress: Haraldsgatan 1 , 41314 Göteborg


Psykologiska institutionen (Mer information)
Box 500
405 30 Göteborg
www.psy.gu.se
psykologi@psy.gu.se

Besöksadress: Haraldsgatan 1 , 405 30 Göteborg

Om Tomas Tjus

Bakgrund

  • Född 1954.
  • Sedan början av 1990-talet lärare och forskare vid psykologiska institutionen.
  • FD 1998, universitetslektor 2000, leg. pykolog 1987, leg. psykoterapeut 1991.
  • Tidigare kliniskt verksam inom barn- och ungdomspsykiatri och barnneurosykiatri.
  • Forskningssamarbete med Linköpings Universitet, Linnéuniversitetet, Växjö, University of Jyväskylä, Finland University of British Columbia, Kanada, University of Zagreb, Kroatien, Tallinn University, Estland, University of Wollongong, Australien

Undervisning

Min undervisning är inriktad mot utvecklingspsykologi och psykisk hälsa samt handledning på forskarutbildningen.

Forskningsintresse

Min forskningsinriktning är främst språk- och kommunikationsutveckling hos barn.

Pågående forskning

Exempel:

  • Social kognition, minnesförmåga och exekutiva funktioner hos små barn och dessa förmågors betydelse för barnens senare utveckling, främst inlärning. Detta undersöks med test, observationer, ögonrörelsemätning och EEG.
  • Imitations- och minnesförmåga samt nyhetspreferens hos barn med autism och barn med Downs syndrom.
  • Multimediabaserade interventioner för att främja läsutveckling hos barn som är 8 och 9 år gamla med läs- och skrivsvårigheter. Studier både i Sverige och Kroatien har genomförts och är under avrapportering.
  • Ett tvärkulturellt projekt om dyslexi håller på att rapporteras. Vi har undersökt språkliga och kognitiva funktioner hos 8-9-åringar med lässvårigheter i Sverige, Estland, Kanada och Kroatien med syfte att studera likheter och skillnader i relationer mellan läs- och skrivsvårigheterna och respektive språk. De fyra språken skiljer sig radikalt åt när det gäller relationen mellan skriftbild och hur orden uttalas.
  • Tvärvetenskapligt samarbete med forskare i pedagogik, matematik, neurovetenskap och psykologi - Gothenburg Arena for Mind, Brain, Learning and Environment (AMBLE), se http://www.gothenburgamble.se/
  • Inom ramen för AMBLE har vi utvecklat ett laboratorium, Infant and Child Laboratory - INCH, som är förlagt vid Psykologiska institutionen. Finansiering har skett med anslag från Sten A. Olssons Stiftelse för forskning och Kultur och Vetenskapsrådet

 

Senaste publikationer

Neonatal imitation depends on the time window used for analysis
Mikael Heimann, Tomas Tjus
18th European Conference on Developmental Psychology, August, 29 - September 1, Utrecht, Holland, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teachers ́ assessment of children’s oral language and literacy achievement: a multilevel approach
Irma Brkovic, Gordana Kerestes, Erland Hjelmquist, Tomas Tjus
18th European Conference on Developmental Psychology. Utrecht, Netherlands: August 29 - September 1, Poster (konferens) 2017
Poster (konferens)

Predicting reading achievement from reading self-concept, leasure time reading, and gender
Gordana Kerestes, Irma Brkovic, Erland Hjelmquist, Tomas Tjus
18th European Conference on Developmental Psychology. Utrecht, Netherlands: August 29 - September 1, Poster (konferens) 2017
Poster (konferens)

Computerized orthographic training of severely reading disabled children in Croatia and Sweden
Tomas Tjus, Erland Hjelmquist, Gordana Kerestes, Linda Fälth, Irma Brkovic et al.
18th European Conference on Developmental Psychology. Utrecht, Netherlands: August 29 - September 1, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Training reading skills with the use of computer programs encompassing bottom.up and top.down strategies
Tomas Tjus
European Literacy Network, COST meeting, WG2+WG3 Workshop. Zagreb, Croatia: March 30-31, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Memory, Imitation, and Theory of Mind in Children with Down Syndrome: Observations at 6 and 12 Years of Age
Mikael Heimann, Kajsa Flodin, Tomas Tjus
Paper Symposium. Society for Research in Child Development, Biennial Meeting. Austin, Texas, USA: 6-8 April. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Multimedia and Literacy Learning Among Children With Various Disabilities – Lessons Since the Nineties
M. Heimann, K. Nelson, M. Rudner, E. Holmer, M. Lundalv et al.
Technology and Media in Children's Development. Irvine, California: 27-30 October 2016, The Society for Research in Child Development (SRCD), Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Animega and Omega-is Technology Update and Demo for Multi-Media Language Teaching
M. Lundalv, M. Heimann, Tomas Tjus, K. Nelson
Technology and Media in Children's Development. Irvine, California: 27-30 October 2016, The Society for Research in Child Development (SRCD), Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Targeting Reading skills With Digital Media Using Bottom-up or Top-down Strategies: Is a Combination Better?
Tomas Tjus, M. Heimann, S. Gustafson, I. Svensson, L. Fålth
Technology and Media in Children's Development. Irvine, California: 27-30 October 2016, The Society for Research in Child Development (SRCD), Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Children with autism respond differently to spontaneous, elicited and deferred imitation
Mikael Heimann, Emelie Nordqvist, Karin Strid, Josephine Connant Almrot, Tomas Tjus
Journal of Intellectual Disability Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 63

2017

Neonatal imitation depends on the time window used for analysis
Mikael Heimann, Tomas Tjus
18th European Conference on Developmental Psychology, August, 29 - September 1, Utrecht, Holland, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teachers ́ assessment of children’s oral language and literacy achievement: a multilevel approach
Irma Brkovic, Gordana Kerestes, Erland Hjelmquist, Tomas Tjus
18th European Conference on Developmental Psychology. Utrecht, Netherlands: August 29 - September 1, Poster (konferens) 2017
Poster (konferens)

Predicting reading achievement from reading self-concept, leasure time reading, and gender
Gordana Kerestes, Irma Brkovic, Erland Hjelmquist, Tomas Tjus
18th European Conference on Developmental Psychology. Utrecht, Netherlands: August 29 - September 1, Poster (konferens) 2017
Poster (konferens)

Computerized orthographic training of severely reading disabled children in Croatia and Sweden
Tomas Tjus, Erland Hjelmquist, Gordana Kerestes, Linda Fälth, Irma Brkovic et al.
18th European Conference on Developmental Psychology. Utrecht, Netherlands: August 29 - September 1, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Training reading skills with the use of computer programs encompassing bottom.up and top.down strategies
Tomas Tjus
European Literacy Network, COST meeting, WG2+WG3 Workshop. Zagreb, Croatia: March 30-31, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Memory, Imitation, and Theory of Mind in Children with Down Syndrome: Observations at 6 and 12 Years of Age
Mikael Heimann, Kajsa Flodin, Tomas Tjus
Paper Symposium. Society for Research in Child Development, Biennial Meeting. Austin, Texas, USA: 6-8 April. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

Multimedia and Literacy Learning Among Children With Various Disabilities – Lessons Since the Nineties
M. Heimann, K. Nelson, M. Rudner, E. Holmer, M. Lundalv et al.
Technology and Media in Children's Development. Irvine, California: 27-30 October 2016, The Society for Research in Child Development (SRCD), Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Animega and Omega-is Technology Update and Demo for Multi-Media Language Teaching
M. Lundalv, M. Heimann, Tomas Tjus, K. Nelson
Technology and Media in Children's Development. Irvine, California: 27-30 October 2016, The Society for Research in Child Development (SRCD), Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Targeting Reading skills With Digital Media Using Bottom-up or Top-down Strategies: Is a Combination Better?
Tomas Tjus, M. Heimann, S. Gustafson, I. Svensson, L. Fålth
Technology and Media in Children's Development. Irvine, California: 27-30 October 2016, The Society for Research in Child Development (SRCD), Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Children with autism respond differently to spontaneous, elicited and deferred imitation
Mikael Heimann, Emelie Nordqvist, Karin Strid, Josephine Connant Almrot, Tomas Tjus
Journal of Intellectual Disability Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 63

Sidansvarig: Ann-Sofie Sten|Sidan uppdaterades: 2015-03-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?