Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Tomas Tjus

Professor

Tomas Tjus
Professor
Akademisk grad: Docent,
tomas.tjus@psy.gu.se
031-786 1674

Rumsnummer: 582
Postadress: Box 500, 40530 Göteborg
Besöksadress: Haraldsgatan 1 , 41314 Göteborg


Psykologiska institutionen (Mer information)
Box 500
40530 Göteborg
www.psy.gu.se
psykologi@psy.gu.se

Besöksadress: Haraldsgatan 1 , 40530 Göteborg

Om Tomas Tjus

Bakgrund

  • Född 1954.
  • Sedan början av 1990-talet lärare och forskare vid psykologiska institutionen.
  • FD 1998, universitetslektor 2000, leg. pykolog 1987, leg. psykoterapeut 1991.
  • Tidigare kliniskt verksam inom barn- och ungdomspsykiatri och barnneurosykiatri.
  • Forskningssamarbete med Linköpings Universitet, Linnéuniversitetet, Växjö, University of Jyväskylä, Finland University of British Columbia, Kanada, University of Zagreb, Kroatien, Tallinn University, Estland, University of Wollongong, Australien

Undervisning

Min undervisning är inriktad mot utvecklingspsykologi och psykisk hälsa samt handledning på forskarutbildningen.

Forskningsintresse

Min forskningsinriktning är främst språk- och kommunikationsutveckling hos barn.

Pågående forskning

Exempel:

  • Social kognition, minnesförmåga och exekutiva funktioner hos små barn och dessa förmågors betydelse för barnens senare utveckling, främst inlärning. Detta undersöks med test, observationer, ögonrörelsemätning och EEG.
  • Imitations- och minnesförmåga samt nyhetspreferens hos barn med autism och barn med Downs syndrom.
  • Multimediabaserade interventioner för att främja läsutveckling hos barn som är 8 och 9 år gamla med läs- och skrivsvårigheter. Studier både i Sverige och Kroatien har genomförts och är under avrapportering.
  • Ett tvärkulturellt projekt om dyslexi håller på att rapporteras. Vi har undersökt språkliga och kognitiva funktioner hos 8-9-åringar med lässvårigheter i Sverige, Estland, Kanada och Kroatien med syfte att studera likheter och skillnader i relationer mellan läs- och skrivsvårigheterna och respektive språk. De fyra språken skiljer sig radikalt åt när det gäller relationen mellan skriftbild och hur orden uttalas.
  • Tvärvetenskapligt samarbete med forskare i pedagogik, matematik, neurovetenskap och psykologi - Gothenburg Arena for Mind, Brain, Learning and Environment (AMBLE), se http://www.gothenburgamble.se/
  • Inom ramen för AMBLE har vi utvecklat ett laboratorium, Infant and Child Laboratory - INCH, som är förlagt vid Psykologiska institutionen. Finansiering har skett med anslag från Sten A. Olssons Stiftelse för forskning och Kultur och Vetenskapsrådet

 

Senaste publikationer

Training reading skills with the use of computer programs encompassing bottom.up and top.down strategies
Tomas Tjus
European Literacy Network, COST meeting, WG2+WG3 Workshop. Zagreb, Croatia: March 30-31, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Memory, Imitation, and Theory of Mind in Children with Down Syndrome: Observations at 6 and 12 Years of Age
Mikael Heimann, Kajsa Flodin, Tomas Tjus
Paper Symposium. Society for Research in Child Development, Biennial Meeting. Austin, Texas, USA: 6-8 April. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Multimedia and Literacy Learning Among Children With Various Disabilities – Lessons Since the Nineties
M. Heimann, K. Nelson, M. Rudner, E. Holmer, M. Lundalv et al.
Technology and Media in Children's Development. Irvine, California: 27-30 October 2016, The Society for Research in Child Development (SRCD), Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Animega and Omega-is Technology Update and Demo for Multi-Media Language Teaching
M. Lundalv, M. Heimann, Tomas Tjus, K. Nelson
Technology and Media in Children's Development. Irvine, California: 27-30 October 2016, The Society for Research in Child Development (SRCD), Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Targeting Reading skills With Digital Media Using Bottom-up or Top-down Strategies: Is a Combination Better?
Tomas Tjus, M. Heimann, S. Gustafson, I. Svensson, L. Fålth
Technology and Media in Children's Development. Irvine, California: 27-30 October 2016, The Society for Research in Child Development (SRCD), Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Children with autism respond differently to spontaneous, elicited and deferred imitation
Mikael Heimann, Emelie Nordqvist, Karin Strid, Josephine Connant Almrot, Tomas Tjus
Journal of Intellectual Disability Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Factors influencing action perception in infancy: Attention to the face vs the action
Felix Koch, Anette Sundqvist, Jane Herbert, Tomas Tjus, Mikael Heimann
International Congress on Infant Studies May 26-28, New Orleans, USA, Poster (konferens) 2016
Poster (konferens)

Utvecklingspsykologiska aspekter på tidig behandling av autism
Mikael Heimann, Felix Koch, Birgitta Spjut Jansson, Tomas Tjus
Fokus på autism 6-8 april 2016, Karolinska institutet, Stockholm, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Fluency matters: A cross-linguistic study of the role of fluency in reading comprehension and spelling
Linda Siegel, Gordana Kerestes, Marika Veisson, Erland Hjelmquist, Tomas Tjus
Cognitive and Neurocognitive Aspects of Learning Abilities and Disabilities - International conference in memory of Prof. Zvia Breznitz. University of Haifa, Israel: 19-21 May, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Long-term predictors of reading and writing in transparent orthography: A 4-year longitudinal study of Croatian
Gordana Kerestes, Irma Bircovic, Linda Siegel, Tomas Tjus, Erland Hjelmquist
17th European Conference on Developmental Psychology, September 8-12, Braga, Portugal, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 59

2017

Training reading skills with the use of computer programs encompassing bottom.up and top.down strategies
Tomas Tjus
European Literacy Network, COST meeting, WG2+WG3 Workshop. Zagreb, Croatia: March 30-31, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Memory, Imitation, and Theory of Mind in Children with Down Syndrome: Observations at 6 and 12 Years of Age
Mikael Heimann, Kajsa Flodin, Tomas Tjus
Paper Symposium. Society for Research in Child Development, Biennial Meeting. Austin, Texas, USA: 6-8 April. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

Multimedia and Literacy Learning Among Children With Various Disabilities – Lessons Since the Nineties
M. Heimann, K. Nelson, M. Rudner, E. Holmer, M. Lundalv et al.
Technology and Media in Children's Development. Irvine, California: 27-30 October 2016, The Society for Research in Child Development (SRCD), Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Animega and Omega-is Technology Update and Demo for Multi-Media Language Teaching
M. Lundalv, M. Heimann, Tomas Tjus, K. Nelson
Technology and Media in Children's Development. Irvine, California: 27-30 October 2016, The Society for Research in Child Development (SRCD), Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Targeting Reading skills With Digital Media Using Bottom-up or Top-down Strategies: Is a Combination Better?
Tomas Tjus, M. Heimann, S. Gustafson, I. Svensson, L. Fålth
Technology and Media in Children's Development. Irvine, California: 27-30 October 2016, The Society for Research in Child Development (SRCD), Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Children with autism respond differently to spontaneous, elicited and deferred imitation
Mikael Heimann, Emelie Nordqvist, Karin Strid, Josephine Connant Almrot, Tomas Tjus
Journal of Intellectual Disability Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Factors influencing action perception in infancy: Attention to the face vs the action
Felix Koch, Anette Sundqvist, Jane Herbert, Tomas Tjus, Mikael Heimann
International Congress on Infant Studies May 26-28, New Orleans, USA, Poster (konferens) 2016
Poster (konferens)

Utvecklingspsykologiska aspekter på tidig behandling av autism
Mikael Heimann, Felix Koch, Birgitta Spjut Jansson, Tomas Tjus
Fokus på autism 6-8 april 2016, Karolinska institutet, Stockholm, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2015

Fluency matters: A cross-linguistic study of the role of fluency in reading comprehension and spelling
Linda Siegel, Gordana Kerestes, Marika Veisson, Erland Hjelmquist, Tomas Tjus
Cognitive and Neurocognitive Aspects of Learning Abilities and Disabilities - International conference in memory of Prof. Zvia Breznitz. University of Haifa, Israel: 19-21 May, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Long-term predictors of reading and writing in transparent orthography: A 4-year longitudinal study of Croatian
Gordana Kerestes, Irma Bircovic, Linda Siegel, Tomas Tjus, Erland Hjelmquist
17th European Conference on Developmental Psychology, September 8-12, Braga, Portugal, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 59

Sidansvarig: Ann-Sofie Sten|Sidan uppdaterades: 2015-03-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?