Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kerstin Falkman Watson

Universitetslektor

Kerstin Falkman Watson
Universitetslektor , Studierektor
Akademisk grad: Doktor,
kerstin.falkman@psy.gu.se

Postadress: Box 500, 40530 Göteborg
Besöksadress: Haraldsgatan 1 , 41314 Göteborg


Psykologiska institutionen (Mer information)
Box 500
40530 Göteborg
www.psy.gu.se
psykologi@psy.gu.se

Besöksadress: Haraldsgatan 1 , 40530 Göteborg

Om Kerstin Falkman Watson

Bakgrund

Född i Linköping 1970. Fil.kand vid psykologiska institutionen, Göteborgs universitet 1996. Disputerade 2005 vid samma institution på en avhandling med titeln ”Communicating your way to a theory of mind: The development of mentalizing skills in children with atypical language development”. Anställd vid Psykologiska Institutionen, Göteborgs universitet sedan 1998.

Undervisning

Jag undervisar på både grund- och fortsättningsnivå inom området utvecklingspsykologi, främst kognitiv utveckling, språklig och kommunikativ utveckling samt utveckling av social kognition. Förutom detta undervisar jag även inom området funktionshinder, framför allt om avvikande språklig och kommunikativ utveckling och AKK.

Forskningsintresse

Barns kognitiva utveckling.

Pågående forskning

Min forskning handlar om vilken betydelse barnets tidiga språkliga och kommunikativa förmåga får för övrig kognitiv utveckling, framför allt den socialt kognitiva utvecklingen. Framför allt har vi studerat hur barn med atypisk språklig och kommunikativ utveckling (t ex döva barn till hörande föräldrar som inte från början kan teckenspråk och icke-talande barn med Cerebral Pares) utvecklar s.k. mentaliseringsförmåga. Mentaliseringsförmåga innebär att man förstår att man själv och andra människor har ett tanke- och känsloliv som också styr hur man beter sig i olika situationer.

RESEARCH PROGRAMME COMMUNICATIVE DISABILITIES AND HANDICAPS: INDIVIDUAL AND SOCIAL ASPECTS

Valda publikationer

Falkman, K. W., Dahlgren Sandberg, A., & Hjelmquist, E. (2002). Preferred communication modes: prelinguistic and linguistic communication in non-speaking preschool children with cerebral palsy. International Journal of Language and Communication disorders, 37, 59-68.

Falkman, K. W., Dahlgren Sandberg, A., & Hjelmquist, E. (2005). Theory of mind in children with severe speech and physical impairment (SSPI): A longitudinal study. International Journal of Disability, Development and Education, 52, 139-157.

Falkman, K. W., & Hjelmquist, E. (2006). Do you see what I mean? Shared reference in non-native early signing deaf children. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 11, 410-420.

Falkman, K. W., Roos, C., & Hjelmquist, E. (in press). Mentalizing skills of non-native, early signers: A longitudinal perspective. In press, European Journal of Developmental Psychology.

Publikationsämnen

Senaste publikationer

Intersubjective Interaction Between Deaf Parents/Deaf Infants During the Infant's First 18 Months
C. Roos, E. Cramer-Wolrath, Kerstin Watson Falkman
Journal of Deaf Studies and Deaf Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Menatlizing skills of non-native, early signers: A longitudinal perspective
Kerstin Watson Falkman, Carin Roos, Erland Hjelmquist
European Journal of Developmental Psychology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2007
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Development of mentalizing: access to communication and language
Erland Hjelmquist, Marek Meristo, Kerstin Watson Falkman, Annika Dahlgren Sandberg
Presentation at the symposium Communication, language and mentalizing in typical and atypical children the 13th European Conference on Developmental Psychology, August 21-23, 2007, Jena, Germany, Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

Language access and theory of mind reasoning: Evidence from deaf children in bilingual and oralist environments.
Marek Meristo, Kerstin Watson Falkman, Erland Hjelmquist, M Tedoldi, L Surian et al.
Developmental Psychology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2007
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Language access and mentalizing abilities: Evidence from bilingually and orally instructed deaf children in Estonia, Sweden and Italy.
Marek Meristo, Kerstin Watson Falkman, Erland Hjelmquist, M Tedoldi, L Surian et al.
The 8th Tokyo Conference on Psycholinguistics, Tokyo, Japan, 16-17 March, 2007, Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

Language Access and Mentalizing Abilities: Evidence From Bilingually and Orally Instructed Deaf Children.
Marek Meristo, Kerstin Watson Falkman, Erland Hjelmquist, M Tedoldi, L Surian et al.
SRCD Biennal Meeting, Boston, USA, 29 March – 1 April, 2007, Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

Do you see what I mean? Shared reference in non-native signing deaf children.
Kerstin Watson Falkman, Erland Hjelmquist
Journal of Deaf Studies and Deaf Education,, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2006
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Language access and mentalizing abilities: Evidence from bilingually and orally instructed deaf children in Estonia, Sweden and Italy.
Marek Meristo, Kerstin Watson Falkman, Erland Hjelmquist, M Tedoldi, L Surian et al.
Language Acquisition and Bilingualism Conference, Toronto, Canada, 4-7 May, 2006, Paper i proceeding 2006
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 14

2016

Intersubjective Interaction Between Deaf Parents/Deaf Infants During the Infant's First 18 Months
C. Roos, E. Cramer-Wolrath, Kerstin Watson Falkman
Journal of Deaf Studies and Deaf Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2007

Menatlizing skills of non-native, early signers: A longitudinal perspective
Kerstin Watson Falkman, Carin Roos, Erland Hjelmquist
European Journal of Developmental Psychology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2007
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Development of mentalizing: access to communication and language
Erland Hjelmquist, Marek Meristo, Kerstin Watson Falkman, Annika Dahlgren Sandberg
Presentation at the symposium Communication, language and mentalizing in typical and atypical children the 13th European Conference on Developmental Psychology, August 21-23, 2007, Jena, Germany, Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

Language access and theory of mind reasoning: Evidence from deaf children in bilingual and oralist environments.
Marek Meristo, Kerstin Watson Falkman, Erland Hjelmquist, M Tedoldi, L Surian et al.
Developmental Psychology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2007
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Language access and mentalizing abilities: Evidence from bilingually and orally instructed deaf children in Estonia, Sweden and Italy.
Marek Meristo, Kerstin Watson Falkman, Erland Hjelmquist, M Tedoldi, L Surian et al.
The 8th Tokyo Conference on Psycholinguistics, Tokyo, Japan, 16-17 March, 2007, Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

Language Access and Mentalizing Abilities: Evidence From Bilingually and Orally Instructed Deaf Children.
Marek Meristo, Kerstin Watson Falkman, Erland Hjelmquist, M Tedoldi, L Surian et al.
SRCD Biennal Meeting, Boston, USA, 29 March – 1 April, 2007, Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

2006

Do you see what I mean? Shared reference in non-native signing deaf children.
Kerstin Watson Falkman, Erland Hjelmquist
Journal of Deaf Studies and Deaf Education,, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2006
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Language access and mentalizing abilities: Evidence from bilingually and orally instructed deaf children in Estonia, Sweden and Italy.
Marek Meristo, Kerstin Watson Falkman, Erland Hjelmquist, M Tedoldi, L Surian et al.
Language Acquisition and Bilingualism Conference, Toronto, Canada, 4-7 May, 2006, Paper i proceeding 2006
Paper i proceeding

2005

Visar 1 - 10 av 14

Sidansvarig: Ann-Sofie Sten|Sidan uppdaterades: 2015-03-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?