Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kurser i psykologi som kunde läsas inom den tidigare lärarutbildningen LP01, 2001-2011

Följande kurser i psykologi som andra ämne gick att läsa i den tidigare lärarutbildningen LP01 2001-2011:

PC1143, Grundkurs i psykologi, 30 hp, helfart

Grundkursen ger studenten en introduktion i psykologi, både på bredden och på djupet. Kursen, som inleds med en introduktion där studenten får bekanta sig med universitetsstudier, är sedan uppbyggd kring följande fyra områden: Biologisk och Kognitiv psykologi, Personlighets- och Socialpsykologi. Kursen rör sig från cell- och hjärnanatominivå, genom varseblivningen och personligheten på individnivå och slutar på gruppsykologisk nivå där effekterna av social påverkan står i fokus. Kursen är påbyggnadsbar.
Till kursplaner

PC1244, Kognitiv psykologi och utvecklingspsykologi, 30 hp, helfart

I delkurs 1 behandlas centrala teorier om perception, uppmärksamhet, minne, inlärning, språk/kommunikation samt målinriktat tänkande. Vidare ger kursen grundläggande kunskap i forskningsmetodik och statistik. I delkurs 2 behandlas centrala utvecklingspsykologiska teorier i ett livscykelperspektiv med kopplingar till arv, neurologisk mognad, hormonförändringar, emotion, kognition och motivation samt till interaktionen med andra människor, miljöer och kulturer. Kursen är påbyggnadsbar.
Till kursplaner

PC1245, Personlighet, hälsa och socialpsykologi,
30 hp, helfart

Kursen innehåller en orientering i centrala aspekter av de personlighets- och socialpsykologiska fälten samt en fördjupning av vissa av de områden som behandlats i grundpaketet/grundkursen i psykologi. I kursen ingår också grundläggande forskningsmetodik och statistik. Kursen är påbyggnadsbar.
Till kursplaner

PC1546, Forskningsmetodik och fördjupningsarbete i psykologi, 30 hp, helfart

Kursens syften är (I) att orientera om etik och vetenskapsteoretiska begrepp, (II) att ge kunskap om design av empiriska studier, om olika designers för- och nackdelar samt om olika metoder för att samla in och analysera data, (III) att ge ökad kunskap om analyser av gruppskillnader, (IV) att ge insikt i hur vetenskaplig litteratur söks och används och (V) att självständigt planera, genomföra och skriftligt rapportera en begränsad empirisk forskningsuppgift. Kursen är påbyggnadsbar.
Länk till kursplaner

Frågor om programmet:
Lärarutbildningsnämndens studievägledning
Telefon: 031 - 786 5517
E-post: stvl.lararutb@gu.se 

Sidansvarig: Marie Lomberg|Sidan uppdaterades: 2016-10-27
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?