Patientmålningar visades för allmänheten

Lillhagens mentalsjukhus i Göteborg har rivits och byggts om. I kulvertarna finns väggmålningarna som tidigare patienter målat och i tisdags hölls en sista visning för allmänheten. Det är ännu inte beslutat vad som ska hända med kulverterna och målningarna.

Väggmålningarna i Lillhagens kulvertar är viktiga uttryck av tidigare patienter på mentalsjukhuset. Detta har uppmärksammats av Elisabeth Punzi, forskare vid institutionen för psykologi och koordinator för klustret Kulturarv och hälsa inom Centrum för kritiska kulturarvsstudier vid Göteborgs universitet.

Tillsammans med konstnären Stefan Karlsson som leder Konstateljén Psykiatri affektiva Sahlgrenska, och Inez Edström, sköterska och konsstudent vid Akademin Valand, arrangerar Elisabeth Punzi en sista visning – en ”finissage” snarare än vernissage – i sjukhusets kulvertar innan målningarna försvinner.

– Det är angeläget att uppmärksamma dessa väggmålningar och det arv de bär på innan de är borta. Vid visningen kommer det immateriella arv de bär på att diskuteras utifrån olika vinklar, säger Elisabeth Punzi.

Visningen har uppmärksammats i flera medier och Johanna Hillgren vid Humanistiska fakulteten filmade evenemanget: Tunnelseende

SVT 180416: Patientmålningar visas i stängd visning för sista gången