Forskare kritisk mot hur förhören med barnen gjordes

Den 16 augusti 1998 hittades fyraårige Kevin död vid Glafsfjorden i Arvika. Den 26 oktober samma år erkände två bröder – fem och sju år gamla – att de tillsammans dödat Kevin genom att kväva honom med hjälp av en pinne. Dagens Nyheter har nu granskat fallet igen och genomgången av förundersökningsmaterialet visar att barnen förhördes på ett sätt som kan bryta mot rekommendationer som hur barn ska förhöras.

Sara Landström, expert på barnförhör och docent vid psykologiska institutionen vid Göteborgs universitet, har granskat förhören.

Hon är kritisk till hur förhören genomfördes och anser att förhörsledarna saknar ett barnperspektiv.

Fallet har tagits upp i flera medier, nedan följer några exempel.

DN 170427: Två små barn pekades ut som mördare – nu ifrågasätts utredningen av mordet på Kevin

Expressen 170427: Starka kritiken mot Kevin-utredningen

P4 170426: Utredningen av Kevinfallet får stark kritik