Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Social förmåga, kognition och funktion

Forskargruppen Social Mind, Cognition and Executive Functions (SoCEF) studerar typisk och icke-typisk funktion hos barn och vuxna i förhållande till omgivning och biologiska faktorer. Vi forskar bland annat om varseblivning, tänkande, språk och socialt samspel.

Barnlaboratoriet

Kopplad till forskargruppen och placerat vid på psykologiska institutionen finns barnlaboratoriet, AMBLE Infant and Child Laboratory (INCH). Här studerar vi hur barn i 2-7 årsåldern upplever och förstår sin omgivning.

Kontaktinformation

Professor Stefan Hansen

Medlemmar

Professorer/lektorer/forskare

Petra Boström, FD
Föräldraskap; Kvalitativ metod; Psykisk hälsa bland barn och ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning

Malin Broberg, professor

Stefan Hansen, professor
Funktionell neurovetenskap; Hormoner och beteende; Psykologisk profilering av neuropsykiatriska avvikelser

Erland Hjelmquist, professor emeritus

Maria Larsson, FD
Kognition; Språk, läs- och skrivinlärning

Marek Meristo, FD
Social kognition; Tidig social utveckling; Kulturell evolution

Hans Samuelsson, docent
Klinisk neuropsykologi med fokus på uppmärksamhet, spatial förmåga och stroke; Kognitiv neurovetenskap

Karin Strid, FD
Spädbarn; Social förståelse; Kommunikation

Tomas Tjus, professor
Utvecklingspsykologi; Psykisk ohälsa; Läs-och skrivsvårigheter

Kerstin Watson Falkman, FD
Mentalisering; Kognitiv och språklig utveckling; Funktionsnedsättning

Stefan Winblad, FD
Neuropsykologi; Emotionspsykologi; Social kognition

 

Doktorander

Martin Brandberg

Joel Gerafi

Jonas Gillenstrand

Sofia Ljunggren

David Norlin

Herawati Nowak

Elin Nylander

Carmen Ryberg

Isac Sehlstedt
 

Social Mind, Cognition and Executive Functions (SoCEF)

Sidansvarig: Ann-Sofie Sten|Sidan uppdaterades: 2018-11-16
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?