Bakgrund
- Född 1980
- Fil. Dr i psykologi 2008
- Docent i psykologi 2014
- Anställning som universitetslektor sedan 2011.
Undervisning
Jag är kursledare och lärare på Rättspsykologi 30hp (grundnivå), Rättspsykologi i utredningar och domstol 15 hp (masternivå) och Barnförhör (Interviewing child witnesses) 6hp (forskarutbildningsnivå). Jag handleder studerande på forskarutbildningsnivå.
Videofilmade föreläsningar om på temat Barns tillförlitlighet och trovärdighet:
Forskningsintresse
Mitt forskningsintresse är rättspsykologi i allmänhet, med särskilt fokus på tillförlitlighet och trovärdighet, sexualbrott, barns vittnesmål och intervju- och förhörsmetodik.
Medlem i forskningsgruppen Research unit for Criminal, Legal and Investigative Psychology (CLIP).
Pågående forskning
Den sekventiella metoden: En möjlig åtgärd för att förbättra kvaliteten på polisförhör med förskolebarn. Projektet finansieras av Brottsoffermyndigheten under perioden 2016-2018. Projektledare: Sara Landström. Doktorand: Mikaela Magnusson. Medarbetare: Lucy Akehurst (University of Portsmouth)
Barn offer för sexualbrott på nätet - Orsaker, skeenden och
konsekvenser. Projektet finansieras av Brottsoffermyndigheten under perioden 2016-2018. Projektledare: Carolina Lunde. Doktorand: Malin Joleby. Medarbetare: Sara Landström, Linda Jonsson (LiU), Carl Göran Svedin (LiU)
Remembering what never occurred? False memories for single and repeated experiences. Projektet finansieras av the European Commission vid Maastricht University, 2017-2020. Projektledare: Henry Otgaar (Maastricht University), Timothy Luke & Sara Landström. PhD-student: Bruna Ferreira Da Silva Calado.
Strategic regulation and reporting in the alibis of innocent and guilty suspects. Projektet finansieras av the European Commission vid University of Portsmouth, 2015-2018. Projektledare: Lorraine Hope (University of Portsmouth), Sara Landström och Karl Ask. PhD-student: Shiri Portnoy.
Investigative interviewing with uncooperative witnesses. Projektet finansieras av the European Commission vid Maastricht University, 2016-2019. Projektledare: Peter van Koppen & Robert Horselenberg (Maastricht University), PhD-student: Alejandra De La Fuente Vilar. Medarbetare: Leif Strömwall, Sara Landström & Lorraine Hope (University of Portsmouth).
The effect of coping strategies on memory for traumatic virtual reality (VR) video details. Projektet finansieras av the European Commission vid Maastricht University, 2016-2019. Projektledare: Henry Otgaar, Tom Smeets (Maastricht University) & Sara Landström. PhD-student: Tameka Romeo.