Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Karin Strid

Universitetslektor

Karin Strid
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
karin.strid@psy.gu.se
031-786 4284

Rumsnummer: 571
Postadress: Box 500, 40530 Göteborg
Besöksadress: Haraldsgatan 1 , 41314 Göteborg


Psykologiska institutionen (Mer information)
Box 500
405 30 Göteborg
www.psy.gu.se
psykologi@psy.gu.se
Besöksadress: Haraldsgatan 1 , 413 14 Göteborg

Om Karin Strid

Bakgrund

Fil. Dr

Disputerade 2007 med avhandlingen ”Memory, attention and interaction in early development. Exploring individual differences among typical children and children with autism”.

Undervisning

Jag undervisar inom utvecklingspsykologi och funktionshinder.

Forskningsintresse

Jag är intresserad av tidig kognitiv och social utveckling samt hur detta påverkar senare utveckling. Förutom barn med typisk utveckling har jag också studerat barn med autism och Downs syndrom.

 

Senaste publikationer

Everyday communication in adolescents after acquired brain injury– A comparative study of self-ratings and parent evaluations using the CETI
Karin Strid, Elisabeth Ahlsén, Gunilla Thunberg
International Conference on Paediatric Acquired Brain Injury, IPBIS, Rom, Italien september 2017 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Longitudinal Change in Communication Functions after Acquired Brain Injuries in Children and Adolescents: Evidence from Parent Reports
Åsa Fyrberg, Karin Strid, Elisabeth Ahlsén
International conference on acquired brain injury, IBIA, Haag, Nederländerna, mars 2016, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Children with autism respond differently to spontaneous, elicited and deferred imitation
Mikael Heimann, Emelie Nordqvist, Karin Strid, Josephine Connant Almrot, Tomas Tjus
Journal of Intellectual Disability Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Preverbal infants´ability to encode the outcome of distributive actions
Marek Meristo, Karin Strid, Luca Surian
Infancy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Deferred Imitation and Social Communication in Speaking and Nonspeaking Children With Autism
Karin Strid, Mikael Heimann, Christopher Gillberg, Lars Smith, Tomas Tjus
Focus on Autism and other developmental disabilities, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Pretend play, deferred imitation and parent-child interaction in speaking and non-speaking children with autism.
Karin Strid, Mikael Heimann, Tomas Tjus
Scandinavian Journal of Psychology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Attention in Cognition and Early Learning
Mikael Heimann, Tomas Tjus, Karin Strid
International Encyclopedia of Education, 3rd Edition, Elsevier, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

Lek och autism
Karin Strid, Tomas Tjus
Leka för att lära. Utveckling, kognition och kultur. M. Jensen & Å. Harvard (red.), Kapitel i bok 2009
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 22

2017

Everyday communication in adolescents after acquired brain injury– A comparative study of self-ratings and parent evaluations using the CETI
Karin Strid, Elisabeth Ahlsén, Gunilla Thunberg
International Conference on Paediatric Acquired Brain Injury, IPBIS, Rom, Italien september 2017 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

Longitudinal Change in Communication Functions after Acquired Brain Injuries in Children and Adolescents: Evidence from Parent Reports
Åsa Fyrberg, Karin Strid, Elisabeth Ahlsén
International conference on acquired brain injury, IBIA, Haag, Nederländerna, mars 2016, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Children with autism respond differently to spontaneous, elicited and deferred imitation
Mikael Heimann, Emelie Nordqvist, Karin Strid, Josephine Connant Almrot, Tomas Tjus
Journal of Intellectual Disability Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Preverbal infants´ability to encode the outcome of distributive actions
Marek Meristo, Karin Strid, Luca Surian
Infancy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2013

Deferred Imitation and Social Communication in Speaking and Nonspeaking Children With Autism
Karin Strid, Mikael Heimann, Christopher Gillberg, Lars Smith, Tomas Tjus
Focus on Autism and other developmental disabilities, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Pretend play, deferred imitation and parent-child interaction in speaking and non-speaking children with autism.
Karin Strid, Mikael Heimann, Tomas Tjus
Scandinavian Journal of Psychology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2010

Attention in Cognition and Early Learning
Mikael Heimann, Tomas Tjus, Karin Strid
International Encyclopedia of Education, 3rd Edition, Elsevier, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

2009

Lek och autism
Karin Strid, Tomas Tjus
Leka för att lära. Utveckling, kognition och kultur. M. Jensen & Å. Harvard (red.), Kapitel i bok 2009
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 22

Sidansvarig: Ann-Sofie Sten|Sidan uppdaterades: 2015-03-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://psy.gu.se/personal/?userId=xstkar&userName=Karin+Strid&languageCode=sv
Utskriftsdatum: 2019-06-27