Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ann Frisén

Professor

Ann Frisén
Professor
Akademisk grad: Docent,
ann.frisen@psy.gu.se
031-786 1645

Rumsnummer: 427
Postadress: Box 500, 40530 Göteborg
Besöksadress: Haraldsgatan 1 , 41314 Göteborg


Psykologiska institutionen (Mer information)
Box 500
405 30 Göteborg
www.psy.gu.se
psykologi@psy.gu.se
Besöksadress: Haraldsgatan 1 , 413 14 Göteborg

Om Ann Frisén

Bakgrund
Ann Frisén (tidigare Ann Erling) är sen1995 legitimerad psykolog. Fil. Dr. 1999, med avhandlingen: ‘Psychological development in children of short stature’. Ann är sen 2009 professor i psykologi vid Göteborgs universitet. Ann Frisén är medlem i ’management committee’ för COST action COST Action IS1210 Appearance matters – tackling the physical and psychosocial consequences of dissatisfaction with appearance.

Undervisning
Ann har undervisat på och varit kursledare för flera av de utbildningar som ges vid institutionen. Hennes undervisning har främst varit inriktad på utvecklingspsykologi och examensarbeten inom psykologprogrammet.

Forskningsintresse
Anns forskningsintressen rör utvecklingspsykologi och då främst: mobbning (framförallt nätmobbning), kroppsuppfattning och identitet.
Medlem i forskargruppen Gothenburg Research unit on Youth Development (GReY).

Pågående forskning
Några av forskningsprojekten:
GoLD - Gothenburg Longitudinal study of Development
GREEN - Gothenburg Research on Ethnicity-related Experiences and Narratives
MoS - Mobbning och Skola
AKTION MOT NÄTMOBBNING – en utvärdering av en intervention mot nätmobbning

Senaste publikationer

Cyberbullying in Childhood and Adolescence: Assessment, Negative Consequences and Prevention Strategies
Sofia Berne, Ann Frisén, Jesper Berne
Policing Schools: School Violence and the Juridification of Youth, Switzerland, Springer Nature Switzerland AG, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Attachment and Identity - the role of parents, partners and peers for young adults
Caroline Järdmo, Ann Frisén
Nordic Attachment Network (NAN) Annual Meeting & Conference. Gothenburg, Sweden, September 4-5. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Swedish adolescents’ experiences of cybervictimization and body‐related concerns
Ann Frisén, Sofia Berne
Scandinavian Journal of Psychology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

High school students’ suggestions for supporting younger pupils counteract cyberbullying
Sofia Berne, Ann Frisén, Josephine Oskarsson
Scandinavian Journal of Psychology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Systematic review of body image measures
Johanna Kling, Linda Kwakkenbos, Phillippa Diedrichs, Nichola Rumsey, Ann Frisén et al.
Body image, Forskningsöversiktsartikel 2019
Forskningsöversiktsartikel

Identity Development Processes
Ann Frisén, Py Liv Eriksson
In S. Hupp & J. Jewell (Eds.), The Encyclopedia of Child and Adolescent Development. Wiley Online Library, Bidrag till encyklopedi 2019
Bidrag till encyklopedi

Narrating Difficult Experiences – A Cultural Framework For Telling Identity Narratives in Sweden
Py Liv Eriksson, Kate McLean, Ann Frisén
The International Society for Research on Identity (ISRI) 26th Annual Conference, Naples, Italy, May 13-15, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

IDENTITY AND ATTACHMENT - the role of parents, partners and peers for young adults
Caroline Järdmo, Ann Frisén
The International Society for Research on Identity (ISRI). Naples, Italy, May 13-15., Poster (konferens) 2019
Poster (konferens)

“Stuck Between Two Worlds”: Configurations of Occupational and Family Identities
Fanny Gyberg, Ann Frisén, Moin Syed
The International Society for Research on Identity (ISRI) 26th Annual Conference, Naples, Italy, May 13-15, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 171 - 180 av 198

2001

Sociala relationer
Ann Erling, Philip Hwang
I A. Erling & C. P. Hwang (Eds.), Ungdomspsykologi – utveckling och livsvillkor, Stockholm, Natur & Kultur, Kapitel i bok 2001
Kapitel i bok

Inledning
Ann Erling, Philip Hwang
I A. Erling & C. P. Hwang (Eds.), Ungdomspsykologi – utveckling och livsvillkor, Stockholm, Natur & Kultur, Kapitel i bok 2001
Kapitel i bok

Ungdomspsykologi – utveckling och livsvillkor
Ann Erling, Philip Hwang
Stockholm, Natur & Kultur, Samlingsverk 2001
Samlingsverk

2000

Quality of life in children and adults with growth hormone deficiency
I. Wiklund, Ann Erling, Kerstin Albertsson-Wikland
In S. Stabler & B. B. Bercu, (Eds.), Therapeutic outcome of endocrine disorders. Efficacy, innovation and quality of life, New York, Springer, Kapitel i bok 2000
Kapitel i bok

1999

Measuring health-related well-being in children, particularly in those of short stature
Ann Erling, L. Wirén, I. Wiklund, Kerstin Albertsson-Wikland
In U. Eiholzer, F. Haverkamp & L, Voss (Eds), Growth, stature and psychosocial well-being, Toronto, Hogrefe-Huber Publishers, Kapitel i bok 1999
Kapitel i bok

Psychological development in children of short stature
Ann Erling
Göteborg, University of Gothenburg, Doktorsavhandling 1999
Doktorsavhandling

1998

Health-related quality of life assessments in children
Ann Erling
International Symposium: GH and Growth Factors in Endocrinology and Metabolism, Istanbul, Turky, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 1998
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Critical review of measurement issues in quality of life assessment for children with growth problems
Ann Erling, I. Wiklund, Kerstin Albertsson-Wikland
In D. Drotar (Ed.), Measuring health-related quality of life in children and adolescents. Implications for research and practice, Hillsdale, NJ, Erblaum, Kapitel i bok 1998
Kapitel i bok

Visar 171 - 180 av 198

Sidansvarig: Ann-Sofie Sten|Sidan uppdaterades: 2015-03-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?