Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ann Frisén

Professor

Ann Frisén
Professor
Akademisk grad: Docent,
ann.frisen@psy.gu.se
031-786 1645

Rumsnummer: 427
Postadress: Box 500, 40530 Göteborg
Besöksadress: Haraldsgatan 1 , 41314 Göteborg


Psykologiska institutionen (Mer information)
Box 500
405 30 Göteborg
www.psy.gu.se
psykologi@psy.gu.se
Besöksadress: Haraldsgatan 1 , 413 14 Göteborg

Om Ann Frisén

Bakgrund
Ann Frisén (tidigare Ann Erling) är sen1995 legitimerad psykolog. Fil. Dr. 1999, med avhandlingen: ‘Psychological development in children of short stature’. Ann är sen 2009 professor i psykologi vid Göteborgs universitet. Ann Frisén är medlem i ’management committee’ för COST action COST Action IS1210 Appearance matters – tackling the physical and psychosocial consequences of dissatisfaction with appearance.

Undervisning
Ann har undervisat på och varit kursledare för flera av de utbildningar som ges vid institutionen. Hennes undervisning har främst varit inriktad på utvecklingspsykologi och examensarbeten inom psykologprogrammet.

Forskningsintresse
Anns forskningsintressen rör utvecklingspsykologi och då främst: mobbning (framförallt nätmobbning), kroppsuppfattning och identitet.
Medlem i forskargruppen Gothenburg Research unit on Youth Development (GReY).

Pågående forskning
Några av forskningsprojekten:
GoLD - Gothenburg Longitudinal study of Development
GREEN - Gothenburg Research on Ethnicity-related Experiences and Narratives
MoS - Mobbning och Skola
AKTION MOT NÄTMOBBNING – en utvärdering av en intervention mot nätmobbning

Senaste publikationer

Cyberbullying in Childhood and Adolescence: Assessment, Negative Consequences and Prevention Strategies
Sofia Berne, Ann Frisén, Jesper Berne
Policing Schools: School Violence and the Juridification of Youth, Switzerland, Springer Nature Switzerland AG, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Attachment and Identity - the role of parents, partners and peers for young adults
Caroline Järdmo, Ann Frisén
Nordic Attachment Network (NAN) Annual Meeting & Conference. Gothenburg, Sweden, September 4-5. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Swedish adolescents’ experiences of cybervictimization and body‐related concerns
Ann Frisén, Sofia Berne
Scandinavian Journal of Psychology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

High school students’ suggestions for supporting younger pupils counteract cyberbullying
Sofia Berne, Ann Frisén, Josephine Oskarsson
Scandinavian Journal of Psychology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Systematic review of body image measures
Johanna Kling, Linda Kwakkenbos, Phillippa Diedrichs, Nichola Rumsey, Ann Frisén et al.
Body image, Forskningsöversiktsartikel 2019
Forskningsöversiktsartikel

Identity Development Processes
Ann Frisén, Py Liv Eriksson
In S. Hupp & J. Jewell (Eds.), The Encyclopedia of Child and Adolescent Development. Wiley Online Library, Bidrag till encyklopedi 2019
Bidrag till encyklopedi

Narrating Difficult Experiences – A Cultural Framework For Telling Identity Narratives in Sweden
Py Liv Eriksson, Kate McLean, Ann Frisén
The International Society for Research on Identity (ISRI) 26th Annual Conference, Naples, Italy, May 13-15, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

IDENTITY AND ATTACHMENT - the role of parents, partners and peers for young adults
Caroline Järdmo, Ann Frisén
The International Society for Research on Identity (ISRI). Naples, Italy, May 13-15., Poster (konferens) 2019
Poster (konferens)

“Stuck Between Two Worlds”: Configurations of Occupational and Family Identities
Fanny Gyberg, Ann Frisén, Moin Syed
The International Society for Research on Identity (ISRI) 26th Annual Conference, Naples, Italy, May 13-15, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 191 - 198 av 198

1994

Children perceive their stature and well being different than their parents
Ann Erling, I. Wiklund, Kerstin Albertsson-Wikland
In B. Stabler & L. E. Underwood (Eds.), Growth, stature and adaptation, Chapel Hill, The University of North Carolina, Kapitel i bok 1994
Kapitel i bok

A new self-assessment questionnaire to measure well-being in children, particularly those of short stature
Ann Erling, L. Wirén, I. Wiklund, Kerstin Albertsson-Wikland
Quality of Life Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 1994
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Psychosocial aspects of short stature and growth hormone (GH) deficiency
Ann Erling, I. Wiklund, Kerstin Albertsson-Wikland
Hormone Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 1994
Artikel i vetenskaplig tidskrift

1993

Psychosocial Aspects of Short Stature and Growth Hormone (GH) Deficiency and Impact of GH-Treatment
Ann Erling
Invited address at Growth, Stature and Adaptation: An International Symposium on the Behavioral, Social, and Cognitive Aspects of Growth Delay, Chapel Hill, NC, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 1993
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Some methodological problems with intelligence tests. Data from Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC III)
Ann Erling
The Conference on Methodological Issues in Dyslexia Research, Kungälv, Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 1993
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Psychology of short stature
Ann Erling
Joint Workshop of the Growth Research Centers in Gothenburg and Tubingen, Tubingen, Germany, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 1993
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Children percieve their stature and well being different than their parents do
Ann Erling
Growth, Stature and Adaptation: An International Symposium on the Behavioral, Social, and Cognitive Aspects of Growth Delay, Chapel Hill, NC, Poster (konferens) 1993
Poster (konferens)

Visar 191 - 198 av 198

Sidansvarig: Ann-Sofie Sten|Sidan uppdaterades: 2015-03-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?