Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ann Frisén

Professor

Ann Frisén
Professor
Akademisk grad: Docent,
ann.frisen@psy.gu.se
031-786 1645

Rumsnummer: 427
Postadress: Box 500, 40530 Göteborg
Besöksadress: Haraldsgatan 1 , 41314 Göteborg


Psykologiska institutionen (Mer information)
Box 500
405 30 Göteborg
www.psy.gu.se
psykologi@psy.gu.se
Besöksadress: Haraldsgatan 1 , 413 14 Göteborg

Om Ann Frisén

Bakgrund
Ann Frisén (tidigare Ann Erling) är sen1995 legitimerad psykolog. Fil. Dr. 1999, med avhandlingen: ‘Psychological development in children of short stature’. Ann är sen 2009 professor i psykologi vid Göteborgs universitet. Ann Frisén är medlem i ’management committee’ för COST action COST Action IS1210 Appearance matters – tackling the physical and psychosocial consequences of dissatisfaction with appearance.

Undervisning
Ann har undervisat på och varit kursledare för flera av de utbildningar som ges vid institutionen. Hennes undervisning har främst varit inriktad på utvecklingspsykologi och examensarbeten inom psykologprogrammet.

Forskningsintresse
Anns forskningsintressen rör utvecklingspsykologi och då främst: mobbning (framförallt nätmobbning), kroppsuppfattning och identitet.
Medlem i forskargruppen Gothenburg Research unit on Youth Development (GReY).

Pågående forskning
Några av forskningsprojekten:
GoLD - Gothenburg Longitudinal study of Development
GREEN - Gothenburg Research on Ethnicity-related Experiences and Narratives
MoS - Mobbning och Skola
AKTION MOT NÄTMOBBNING – en utvärdering av en intervention mot nätmobbning

Senaste publikationer

Barns psykologiska utveckling – från nyfödd till skola
Philip Hwang, Ann Frisén
Förskolan och barns utveckling: Grundbok för förskollärare. Andra reviderade upplgan., Malmö, Gleerups Utbildning AG, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Ta Det Onda Med Det Goda (Accepting the Bad that Comes with the Good) - A Cultural Framework for Identity Narratives of Difficult Experiences in Sweden
Py Liv Eriksson, Kate C. McLean, Ann Frisén
Identity. An International Journal of Theory and Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Life after childhood bullying: Body image development and disordered eating in adulthood
Kristina Holmqvist Gattario, Magnus Lindwall, Ann Frisén
International Journal of Behavioral Development, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

High school students’ suggestions for supporting younger pupils counteract cyberbullying
Sofia Berne, Ann Frisén, Josephine Oskarsson
Scandinavian Journal of Psychology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Swedish adolescents’ experiences of cybervictimization and body‐related concerns
Ann Frisén, Sofia Berne
Scandinavian Journal of Psychology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Personality Development From Age 2 to 33: Stability and Change in Ego Resiliency and Ego Control and Associations With Adult Adaptation
Moin Syed, Py Liv Eriksson, Ann Frisén, Philip Hwang, Michael E. Lamb
Developmental Psychology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

"Being stuck between two worlds": Identity configurations of occupational and family identities.
Fanny Gyberg, Ann Frisén, Moin Syed
Identity. An International Journal of Theory and Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Systematic review of body image measures
Johanna Kling, Linda Kwakkenbos, Phillippa Diedrichs, Nichola Rumsey, Ann Frisén et al.
Body image, Forskningsöversiktsartikel 2019
Forskningsöversiktsartikel

Cyberbullying in Childhood and Adolescence: Assessment, Negative Consequences and Prevention Strategies
Sofia Berne, Ann Frisén, Jesper Berne
Policing Schools: School Violence and the Juridification of Youth, Switzerland, Springer Nature Switzerland AG, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Visar 201 - 204 av 204

1993

Psychosocial Aspects of Short Stature and Growth Hormone (GH) Deficiency and Impact of GH-Treatment
Ann Erling
Invited address at Growth, Stature and Adaptation: An International Symposium on the Behavioral, Social, and Cognitive Aspects of Growth Delay, Chapel Hill, NC, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 1993
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Some methodological problems with intelligence tests. Data from Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC III)
Ann Erling
The Conference on Methodological Issues in Dyslexia Research, Kungälv, Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 1993
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Psychology of short stature
Ann Erling
Joint Workshop of the Growth Research Centers in Gothenburg and Tubingen, Tubingen, Germany, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 1993
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Children percieve their stature and well being different than their parents do
Ann Erling
Growth, Stature and Adaptation: An International Symposium on the Behavioral, Social, and Cognitive Aspects of Growth Delay, Chapel Hill, NC, Poster (konferens) 1993
Poster (konferens)

Visar 201 - 204 av 204

Sidansvarig: Ann-Sofie Sten|Sidan uppdaterades: 2015-03-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://psy.gu.se/personal/?publicationPageNumber=21&selectedTab=2&languageId=100000&disableRedirect=true&returnUrl=http%3A%2F%2Fpsy.gu.se%2Fenglish%2Fstaff%2F%3Fprint%3Dtrue%26languageId%3D100001%26userId%3Dxfrisa%26userName%3DAnn%2520Fris%25C3%25A9n&userId=xfrisa&userName=Ann%20Fris%C3%A9n
Utskriftsdatum: 2020-08-15