Länkstig

Lars-Olof Johansson

Professor

Psykologiska
institutionen
Besöksadress
Haraldsgatan 1
41314 Göteborg
Postadress
Box 500
40530 Göteborg

Om Lars-Olof Johansson

Ekonomi/psykologisk. Rättvisa. Politisk beslutsfattande. Målkonflikter.

Bakgrund

  • Maskiningenjör, 4årig teknisk, Polhemsgymnasiet Göteborg, 1979
  • Civilekonom (Fil. kand. i ekonomi) med inriktning kostnads/intäktsanalys, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, 1983
  • 20p musikalisk kommunikation, Musikhögskolan vid Göteborgs universitet, 1995
  • 80p grundutbildning psykologi, Göteborgs universitet, 2000
  • Antagen till forskarutbildning i psykologi vid Göteborgs universitet, 2000
  • Fil. Lic. i psykologi, Göteborgs universitet, 2003
  • Fil. Dr. i psykologi, Göteborgs universitet, oktober 2004, diplom dat 2004-12-20
  • Behörighetsgivande högskolepedagogik: Hpe 101 och 102 samt Handledning i forskarutbildning

Undervisning

  • Undervisar i vetenskapsteori och metod framförallt på Masterprogram i samhällspsykologi.
  • Kursansvarig för Masterprogram i samhällspsykologi, masterkurs i socialpsykologi samt masterskurs i miljöpsykologi.

Forskningsintresse

Beslutsfattande; Resurshantering; Rättvisa; Konsumtion och miljöval

Pågående forskning

I samarbete med forskare från Chalmers, Handels, Statvetenskapliga institutionen, Göteborgs universitet, Karlstad universitet samt Oslo Buissiness School forskar jag på:

Frågor om resurshantering: det kan röra sig om hur resurser bäst hanteras på lång sikt, hur människor reagerar på situationer där resurser ska delas och användas även av andra människor. I sammanhanget är rättvisefrågor viktiga. Vad får människor att prioritera rättvisa? Under vilka omständigheter reagerar vi på orättvisor? Är vi villiga att offra något, kanske genom att betala, för rättvisa ska upprätthållas?

Tillit: Hur byggs förtroende upp? Vilka bakomliggande faktorer är viktiga för den psykologiska processen? Varför och under vilka omständigheter är männiksor villiga att överlåta viktiga beslut till experter?

Konsumtion och miljöval: det kan handla om vad som påverkar människor att köpa (eller inte köpa) t ex miljövänliga varor. Det kan också handla om samspelet mellan individer och samhällets institutioner: Hur reagerar vi på lagar, regler och policyåtgärder inom miljöområdet. Under vilka omständigheter är människor villiga att acceptera sådana inskränkningar i den personliga friheten? Vilka motiv driver viljan att vara miljövänlig?

Effektiv miljöpolicy: Hur komunicerar man på ett sätt som får männikosr att engagera sig i miljöfrågor och acceptera regleringar?