Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Maria Larsson

Universitetslektor

Maria Larsson
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
maria.larsson@psy.gu.se
031-786 4288

Rumsnummer: 569
Postadress: Box 500, 40530 Göteborg
Besöksadress: Haraldsgatan 1 , 41314 Göteborg


Psykologiska institutionen (Mer information)
Box 500
405 30 Göteborg
www.psy.gu.se
psykologi@psy.gu.se
Besöksadress: Haraldsgatan 1 , 413 14 Göteborg

Om Maria Larsson

Bakgrund

Fil.Dr i mars 2008, med avhandlingen “Reading, spelling and silent speech: exploring literacy in children with severe speech and physical impairment”

Undervisning

Mina undervisningsområden är utvecklingspsykologi, kognitiv psykologi, språk och kommunikation och psykologiska aspekter på funktionshinder.

Forskning

Min avhandling behandlade kognitiva funktioner och läsning och skrivning bland barn med cerebral pares och grav talskada. Dessa barn har ofta svårigheter att uppnå läs- och skrivfärdighet, trots normal intelligens och välfungerande språklig förmåga i övrigt. Bristen på artikulatorisk förmåga påverkar förmodligen förmågan att skapa och lagra fonologiska representationer i minnet som är av så god kvalitet att läsning och skrivning är möjligt. Den möjliga vinsten med att kontinuerligt använda sig av syntetiskt tal vid läs och skrivövningar kommer vara ett framtida forskningsområde.

RESEARCH PROGRAMME COMMUNICATIVE DISABILITIES AND HANDICAPS: INDIVIDUAL AND SOCIAL ASPECTS

Valda publikationer

Larsson, M. (2006). Phonological awareness and memory in children with severe speech impairment. Degree of Licentiate in Psychology. Dept. of Psychology, University of Gothenburg, Göteborg.

Larsson, M., & Dahlgren Sandberg, A. (2008). Phonological awareness in “Swedish-speaking” children with complex communication needs. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 33, 22-35.

Larsson, M., & Dahlgren Sandberg, A. (In Press). Memory Ability in children with
complex communication needs. Augmentative and Alternative Communication.

Larsson, M., Dahlgren Sandberg, A., & Smith, M. (in Press). Early reading and spelling ability in children with severe speech and physical impairment: A cross linguistic comparison. Research in Developmental Disability.

Larsson, M. (2008). Reading, spelling and silent speech: Exploring literacy in children with severe speech and physical impairment. Doctoral thesis, Dept. of Psychology, University of Gothenburg, Göteborg.

Senaste publikationer

Theory of mind in Children with Severe Speech and Physical Impairments
Sven-Olof Dahlgren, Annika Dahlgren Sandberg, Maria Larsson
Research in Developmental Disabilities, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

An analysis of reading and spelling abilities in children who use AAC: understanding a continuum of competence
Annika Dahlgren Sandberg, Martine Smith, Maria Larsson
Augmentative and Alternative Communication, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Early reading and spelling abilities in children with severe speech and physical impairment: A cross-linguistic comparison.
Maria Larsson, Annika Dahlgren Sandberg, Martine Smith
Research in developmental disabilities, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2009
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Reading and Spelling in Children with Severe Speech and Physical Impairments
Maria Larsson, Annika Dahlgren Sandberg, Martine Smith
Journal of Developmental and Physical Disabilities, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2009
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Reading and spelling in children with severe speech and physical impairments: A comparative study.
Martine Smith, Annika Dahlgren Sandberg, Maria Larsson
International Journal of Language and Communication Disorders, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2009
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Memory ability in children with complex communication needs.
Maria Larsson, Annika Dahlgren Sandberg
Augmentative and Alternative Communication, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2008
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Phonological awareness in “Swedish-speaking” children with complex communication needs
Maria Larsson, Annika Dahlgren Sandberg
Jourmal of Intellectual and Developmental Disability, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2008
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Phonological Awareness and Memory in Children with Severe Speech and
Maria Larsson
Göteborg, Göteborg University, Licentiatsavhandling 2006
Licentiatsavhandling

Visar 1 - 10 av 11

2010

Theory of mind in Children with Severe Speech and Physical Impairments
Sven-Olof Dahlgren, Annika Dahlgren Sandberg, Maria Larsson
Research in Developmental Disabilities, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

An analysis of reading and spelling abilities in children who use AAC: understanding a continuum of competence
Annika Dahlgren Sandberg, Martine Smith, Maria Larsson
Augmentative and Alternative Communication, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2009

Early reading and spelling abilities in children with severe speech and physical impairment: A cross-linguistic comparison.
Maria Larsson, Annika Dahlgren Sandberg, Martine Smith
Research in developmental disabilities, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2009
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Reading and Spelling in Children with Severe Speech and Physical Impairments
Maria Larsson, Annika Dahlgren Sandberg, Martine Smith
Journal of Developmental and Physical Disabilities, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2009
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Reading and spelling in children with severe speech and physical impairments: A comparative study.
Martine Smith, Annika Dahlgren Sandberg, Maria Larsson
International Journal of Language and Communication Disorders, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2009
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2008

Memory ability in children with complex communication needs.
Maria Larsson, Annika Dahlgren Sandberg
Augmentative and Alternative Communication, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2008
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Phonological awareness in “Swedish-speaking” children with complex communication needs
Maria Larsson, Annika Dahlgren Sandberg
Jourmal of Intellectual and Developmental Disability, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2008
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2006

Phonological Awareness and Memory in Children with Severe Speech and
Maria Larsson
Göteborg, Göteborg University, Licentiatsavhandling 2006
Licentiatsavhandling

Visar 1 - 10 av 11

Sidansvarig: Ann-Sofie Sten|Sidan uppdaterades: 2015-03-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?