Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Therése Skoog

Universitetslektor

Therése Skoog
Universitetslektor
therese.skoog@psy.gu.se
031-786 6937

Rumsnummer: 582
Postadress: Box 500, 40530 Göteborg
Besöksadress: Haraldsgatan 1 , 413 14 Göteborg


Psykologiska institutionen (Mer information)
Box 500
405 30 Göteborg
www.psy.gu.se
psykologi@psy.gu.se
Besöksadress: Haraldsgatan 1 , 413 14 Göteborg

Om Therése Skoog

Therése Skoog är filosofie doktor och docent i psykologi. Hon är anställd som universitetslektor i psykologi med inriktning mot utveckling under skol- och tonår vid Göteborgs universitet sedan 2016.

Therése har tidigare arbetat vid flera andra lärosäten. 2002 till 2017 undervisade och forskade Therése vid Örebro universitet. 2015 till 2018 var hon deltidsanställd som förste amanuensis vid Institutt for psykologi vid Norges naturvetenskapliga och tekniska universitet i Trondheim. 2018 till 2019 var hon gästforskare vid Hälsohögskolan, Jönköping University.

Theréses forskning handlar främst om ungdomars utveckling och anpassning. Hon bedriver även forskning om förebyggande och främjande insatser för ungdomar och äldre. Therése samarbetar med forskare på flera olika universitet nationellt och internationellt. Hon är medlem i forskargrupperna GRID (Gothenburg Research In Developmental Psychology), IIF (Interventions- och implementeringsforskargruppen) samt LoRDIA (Longitudinal Research on Adolescence). Therése är projektledare för det longitudinella forskningsprojektet PRISE om sexuella trakasserier bland skolelever.

Therése sitter i redaktörsstyrelser för internationella, vetenskapliga tidskrifter i utvecklingspsykologi (exv. Journal of Youth and Adolescence).

Therése är exellent lärare och blev 2014 utsedd av studenterna till Örebro universitets bästa kvinnliga pedagog. Hon undervisar främst på avancerad- och forskarutbildningsnivå i utvecklingspsykologi och forskningsetik. Hon handledar för närvarande fyra doktorander i psykologi på Göteborgs och Örebro universitet. Therése är Samhällsvetenskapliga fakultetens representant i PILs enhetsråd (Enheten för Pedagogisk utveckling och Interaktivt Lärande vid Göteborgs universitet).

Utöver uppgifter inom forskning och utbildning samverkar Therése kontinulerigt med samhället genom olika konsultuppdrag och föreläsningar, främst med anknytning till ungdomars utveckling. Hon har sedan 2018 ett pågående samverkansprojekt med Västra Götalandsregionen om att främja barns psykiska hälsa. Therése var expert hos SBU (Statens beredning för medicinsk och social utvärdering) 2018-2020 i ett projekt om insatser för ungdomar som begått kriminella handlingar.
 

Senaste publikationer

The Role of Relational Support in the Longitudinal Links between Adolescent Sexual Harassment Victimization and Psychological Health.
Therése Skoog, Sabina Kapetanovic
Development and psychopathology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Structural Relations between Sources of Parental Knowledge, Feelings of Being Overly Controlled and Risk Behaviors in early Adolescence
Sabina Kapetanovic, Margareta Bohlin, Therése Skoog, Arne Gerdner
Journal of Family Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

A first examination of the role of the International Child Development Programme in school achievement.
Lilian Berggren, Lene Lindberg, Terese Glatz, Therése Skoog
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Does One Size Fit All? –Linking Parenting with Adolescent Substance Use and Adolescent Temperament
Sabina Kapetanovic, Therése Skoog, Margareta Bohlin, Arne Gerdner
Journal of Research on Adolescence, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Parent-Adolescent Communication and Adolescent Delinquency: Unraveling Within-Family Processes from Between-Family Differences
Sabina Kapetanovic, Savannah Boele, Therése Skoog
Journal of Youth and Adolescence, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

RESCUR (RESilience CURriulum) Sweden – An implementation study
Therése Skoog, BIrgitta Kimber, Josefine Lilja, Barbro Henriksson, Charli Eriksson
7th ENSEC (European Network for Social and Emotional Competence) conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

DOES ONE SIZE FIT ALL? - LINKING PARENTING WITH ADOLESCENT SUBSTANCE USE AND ADOLESCENT TEMPERAMENT
Sabina Kapetanovic, Therése Skoog, Margareta Bohlin, Arne Gerdner
19th European Conference on Developmental Psychology, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 55

2020

The Role of Relational Support in the Longitudinal Links between Adolescent Sexual Harassment Victimization and Psychological Health.
Therése Skoog, Sabina Kapetanovic
Development and psychopathology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Structural Relations between Sources of Parental Knowledge, Feelings of Being Overly Controlled and Risk Behaviors in early Adolescence
Sabina Kapetanovic, Margareta Bohlin, Therése Skoog, Arne Gerdner
Journal of Family Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

A first examination of the role of the International Child Development Programme in school achievement.
Lilian Berggren, Lene Lindberg, Terese Glatz, Therése Skoog
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Does One Size Fit All? –Linking Parenting with Adolescent Substance Use and Adolescent Temperament
Sabina Kapetanovic, Therése Skoog, Margareta Bohlin, Arne Gerdner
Journal of Research on Adolescence, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2019

Parent-Adolescent Communication and Adolescent Delinquency: Unraveling Within-Family Processes from Between-Family Differences
Sabina Kapetanovic, Savannah Boele, Therése Skoog
Journal of Youth and Adolescence, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

RESCUR (RESilience CURriulum) Sweden – An implementation study
Therése Skoog, BIrgitta Kimber, Josefine Lilja, Barbro Henriksson, Charli Eriksson
7th ENSEC (European Network for Social and Emotional Competence) conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

DOES ONE SIZE FIT ALL? - LINKING PARENTING WITH ADOLESCENT SUBSTANCE USE AND ADOLESCENT TEMPERAMENT
Sabina Kapetanovic, Therése Skoog, Margareta Bohlin, Arne Gerdner
19th European Conference on Developmental Psychology, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 55

Sidansvarig: Ann-Sofie Sten|Sidan uppdaterades: 2015-03-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?